דף הבית / איפה כדאי ללמוד שמאות בענף המקרקעין?

איפה כדאי ללמוד שמאות בענף המקרקעין?

על לימודי שמאות בענף המקרקעין

חושבים ש׳שמאי מקרקעין׳ הוא מקצוע אפרורי משהו? חשבו שוב! מקצוע זה הפך לאחד הנחשקים ביותר בתחום הנדל״ן. שמאי מקרקעין לא יושב כל היום במשרד, להיפך, הוא יוצא, מסתובב, מבקר בנכסים ובודק את כל הפרטים הנדרשים כדי לקבוע את ערך הקרקע והבניינים. וכל זאת, כדי לספק הערכות שווי לצרכים שונים, כגון: מכירה, משכנתא, מיסוי וביטוח, או הערכה לצורך קביעת שווי הקרקע המיועדת לפיתוח. בקיצור, שמאות בענף המקרקעין הינה עבודה מעניינת, מגוונת, מאתגרת ומלאת אחריות.

שמאות בענף המקרקעין

 

אילו כישורים אתם צריכים כדי להפוך לשמאי מקרקעין?

לפני שתבחרו במוסד הלימודי, כדאי לראות אם הכישורים הנדרשים לקריירה של שמאי מקרקעין אכן מתאימים לכם.

הכישורים הנדרשים משמאי מקרקעין הם מגוונים מאוד, ונעים בין מתמטיקה לשירות לקוחות. תוכלו לרכוש מיומנויות אלה במסגרת הלימודים ולשכלל אותם כשתצברו ניסיון בעבודה. בכול מקרה, הכישורים שיאפשרו לכם לנהל קריירה מוצלחת כשמאי מקרקעין כוללים:

  • תקשורת – שמאי מקרקעין הוא איש המקצוע המוסמך בחוק לקבוע את ערכם של נכסים, ועל הערכה שלו סומכים מגוון של לקוחות, החל מבעל הדירה שרוצה למכור אותה, ועד לבנק שרוצה לתת משכנתא לקונה הדירה.

לכן, שמאי מקרקעין אמור להיות:

  • בעל יכולת לתקשר באופן ברור עם הלקוחות, לרוב באמצעות דוחות בכתב או בעל פה.
  • בעל מסוגלות לעבוד עם מגוון אנשי מקצוע ולקוחות, כמו: יזמים, חברות בניה, בנקים ואנשים ללא ניסיון בנדל״ן.
  • בעל יכולת להעביר את הממצאים שלו לכול הצדדים הנוגעים לעניין, בצורה ברורה, כדי לוודא שלא ייווצרו אי הבנות.
  • מתמטיקה – שמאים אמורים להיות בעלי יכולת להשתמש בנוחות בחישובים מתמטיים שונים. במסגרת לימודי נדל״ן המתמקדים בשמאות מקרקעין, הסטודנטים רוכשים הן ידע מתמטי והן ידע פיננסי בסיסי, שנדרשים כדי שיהפכו לשמאי מקרקעין מוסמכים.
  • בניינים וקונסטרוקציות – שמאי מקרקעין צריכים להיות בעלי הבנה בסיסית בתחום הבנייה, כולל הכרת החומרים, השיטות והכלים הכרוכים בבנייה, בתיקון ובשיפוץ. ידע זה מסייע לשמאי מקרקעין להבין את עלויות החומרים והעבודה, מה שיכול להשפיע מאוד על ערכו של הנכס.
  • שירות לקוחות – אנשי מקצוע בתחום השמאות עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם הלקוחות שלהם, לפיכך חשוב שיהיו עם כישורי שירות לקוחות טובים. כישורים שכאלה יבטיחו שכל הצדדים המעורבים יהיו בסופו של תהליך, מרוצים.

הלקוחות מצפים שהשמאי שלהם יישאר מקצועי, תוך כדי שהוא ממלא את תפקידו במסגרת הלו״ז שנקבע מראש. הוא חייב גם לשים לב, להעריך ולענות על הצרכים השונים של הלקוחות שלו.

היכן אפשר ללמוד לימודי שמאות בענף המקרקעין?

למסלול של לימודי שמאות מקרקעין יכולים להתקבל בעלי תואר ראשון. המועמדים הם בדרך כלל בעלי תואר ראשון בניהול וכלכלה, בהנדסה או במשפטים. מסלול זה מתאים לאנשים המבקשים הסבה מקצועית ורוצים לעסוק בתחום מקצועי שמבטיח להם אופק תעסוקתי יציב בעתיד.

המוסדות האקדמיים שבהם תוכלו ללמוד שמאות מקרקעין, כוללים מוסדות שונים כמו: הטכניון, מכללת פסגות, המכללה למינהל, אוניברסיטת אריאל ועוד. בנוסף, תוכלו ללמוד שמאות מקרקעין במסגרת קורס אונליין, כמו זה שמציעה מכללת אפיק.

מתוך מבחר המוסדות הללו, מומלץ לבחור במוסד שקנה לעצמו מוניטין בתחום, כך שהסיכויים שלכם לעבור את הבחינה של מועצת השמאים ולקבל רישיון לשמאות מקרקעין, יגדלו. קחו בחשבון שבבחינה זו אין מועד ב׳. המשמעות היא שיהיה עליכם להמתין עד למועד הבא של הבחינה.

לכן, בחרו במוסד לימודי:

  • שנחשב בקרב המעסיקים כמוסד ברמה גבוהה דיה.
  • שמצייד את הסטודנטים בכלים מעשיים שיאפשרו לכם לעסוק בתחום מיד כשתקבלו את הרישיון.

השלבים הכרוכים בקבלת רישיון והסמכה כשמאי מקרקעין?

הרישיון לשמאי מקרקעין מוסמך ניתן על ידי משרד המשפטים. כדי להשיג הסמכה זאת על הסטודנטים:

  • להיות בעלי תואר ראשון כדי להתקבל ללימודי שמאי מקרקעין
  • לגשת לבחינות הסופיות כשהם בני 23 ומעלה
  • להיות ללא רישום פלילי
  • הלימודים עצמם דורשים עמידה ב-11 מבחנים של מועצת שמאי המקרקעין ו-3 מבחנים סופיים.
  • לאחר העמידה ברשימת התנאים שלעיל, נדרשים הסטודנטים לעבור סטאז׳ שנמשך 2-1 שנים, אצל שמאי מקרקעין מוסמך.

כעת נכנסת לתמונה מועצת שמאי המקרקעין: הצלחה בבחינות ובסטאז׳ מאפשרת לסטודנטים להיבחן בבחינה הסופית של מועצת שמאי המקרקעין, כדי לקבל סוף סוף את הרישיון המסמיך אותם כשמאי מקרקעין.

חיפוש באתר
משרד שמאות מקרקעין - אירית ונונו
המשרד עוסק בתחומים שונים בעולם שמאות מקרקעין.

שלונסקי 43, תל אביב
052-2873702

השאירו פרטים ליצירת קשר





למידע וייעוץ מקצועי