דף הבית / ירושה- מה עושים כאשר יש דירה שהתקבלה בירושה

ירושה- מה עושים כאשר יש דירה שהתקבלה בירושה

פרידה מאדם קרוב זה אף פעם לא קל. מעבר לרגשות העזים, לאבל ולתחושת האובדן, עלינו לזכור כי עם כל הקושי, יש פעולות אותן עליכם לבצע כדי לקבל את המגיע לכם מעזבונו של המוריש. במאמר הבא נעשה לכם סדר תוך מתן דגש מיוחד לנושא ירושה של נכס, דירה או בית פרטי. אנחנו יודעים, אתם חווים עכשיו תקופה לא קלה. אבל אם רק נעשה סדר בדברים, נוכל לעזור לכם למצוא את הדרך למצות את הזכויות שלכם על פי חוק.

כמה מילים על דיני ירושה ועיזבון

בכל מדינה מערבית, מתייחסים לרצונו של אדם בכובד ראש, כחלק מהנחת היסוד כי לכל אדם יש זכות לקבוע מה ייעשה ברכושו לאחר מותו. למעשה, קיימות שתי אפשרויות. אם הנפטר השאיר צוואה לה תוקף משפטי, הרי שכל שצריך לעשות הוא להגיש באופן מקוון בקשה עבור 'צו לקיום צוואה'. מדובר על הליך די פשוט באופן יחסי. האופוטרופוס הכללי במשרד המשפטים יברר האם הצוואה עומדת בתנאי החוק. אם כן, הרי שהעיזבון יחולק בין היורשים על פי רצונו של המנוח. במידה והמנוח לא הותיר מאחוריו צוואה, הרי שהמצב הופך מורכב. במקרה הזה יש להגיש באופן מקוון בקשה עבור 'צו ירושה'. צו ירושה קובע מי הם היורשים של המנוח ובית המשפט הוא זה שאחראי לחלק את העיזבון באופן שווה בין כל היורשים. מה נכלל בעיזבון של המנוח ואיפה הדירה הנותרת נכנסת לתמונה? הישארו איתנו.

מי זכאים לקבל חלק בעיזבון ולמי הולכת הדירה

על פי צו הירושה, הנגזר מחוק הירושה במדינת ישראל, לכל אדם יש מספר מעגלים היורשים אותו, במידה וזה לא הותיר מאחוריו צוואה מסודרת.

המעגל הראשון, המשפחה הגרעינית: בת או בן הזוג והילדים הם היורשים הטבעיים של המנוח. בן או בת הזוג ירשו באופן אוטומטי את המטלטלין ושני שליש מהעיזבון במידה ואלו נשואים לפחות שלוש שנים או נמצאים במעמד של 'ידועים בציבור'. כאשר המנוח הותיר מאחוריו דירה, צו הירושה קובע כי בן או בת הזוג יורשים מחצית מהדירה והחצי השני מתחלק בין הילדים של המנוח, במידה וישנם כאלו.

המעגל השני, אחיו של המנוח וילדיהם: במידה והמנוח לא הותיר אחריו בן או בת זוג או ילדים, הרכוש של המנוח יתחלק שווה בין האחים של המנוח, כך גם הזכויות בנכס.

האם קבלת דירה בירושה מחוייבת במס?

התשובה היא לא. במידה וקיבלתם בירושה דירה, הרי שאתם לא חייבים לשלם עליה מס שבח או מס רכישה. אתם כן צריכים להציג את המסמכים הרישמיים. זאת כדי שרישום המקרקעין יעבור על שמכם בלי כל בעיה.

כמה דברים שכדאי לעשות בשלב ראשון

אז אחרי שעברתם את המשוכה הבירוקרטית, הגיע הזמן לנהל את הנכס. יש כמה אנשי מקצוע אשר יכולים לסייע לכם בדיוק ברגע הזה לאסוף את השברים ולנהל את ההחלטות שלכם בצורה נבונה ואחראית.

ראשית, מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה:

קודם כל, אם אתם רוצים לזרז את שלבי חלוקת העיזבון וכיוצא באלו, פניה לעורך דין המכיר את התחום לעומק יכולה בהחלט לסייע לכם בדיוק בצומת בה אתם עומדים כעת. אל תוותרו על כך. עורך דין יעזור לכם לקבל שקט נפשי ובעיקר ידאג להיאבק על האינטרסים שלכם לאורך כל הדרך.

שנית, אנחנו ממליצים לכם לפנות לשמאי מקרקעין:

בין אם תרצו לשמור על הדירה ולהשכיר אותה ובין אם תרצו למכור אותה הוא להשאיר אותה ברשותכם בלי לעשות שום דבר משמעותי, כדאי לכם לקבל את התמונה המלאה בנוגע לשווי הנכס. שמאי מקרקעין מנוסה ישמח לסייע לכם ולתת לכם תמונה מלאה על מצבה של הדירה ושווי הנכס.

כאמור, פרידה מאדם קרוב זה לא קל אף פעם. אבל אתם ממש לא חייבים להישאר עם זה לבד. לצידכם יעמדו אנשי המקצוע שיעזרו לכם לעבור את המשוכות הבירוקרטיות על הצד הטוב ביותר.

חיפוש באתר
משרד שמאות מקרקעין - אירית ונונו
המשרד עוסק בתחומים שונים בעולם שמאות מקרקעין.

שלונסקי 43, תל אביב
052-2873702

השאירו פרטים ליצירת קשר





    תפריט נגישות

    למידע וייעוץ מקצועי