דף הבית / החזר מס – מהם הקריטריונים לקבלת החזר על תשלום מס שבח?

החזר מס - מהם הקריטריונים לקבלת החזר על תשלום מס שבח?

החזר מס – קריטריונים של מיסי מקרקעין

חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) 1963 מגדיר קריטריונים מאוד מפורטים לקבלת החזר מס, וכל בקשת החזר המוגשת לרשויות המס, נבחנת בכובד ראש.

על פי החוק כל אזרח שמוכר נכס מקרקעין בישראל נדרש לשלם בעבורו מס שבח, אך הוא פטור מתשלום בתנאים מסוימים ורשאי לקבל החזר על תשלום אם שילם בשוגג. בואו נבין את המהות של מס השבח ואת התנאים המאפשרים קבלת החזר מס שבח.

החזר מס

מהו מס שבח?

החוק מטיל מס על רווחים הנצברים ממכירת מקרקעין בישראל. מס שבח הוא מס המוטל על השבח, הערך, שצבר המקרקעין מיום קנייתו בידי בעליו ועד יום מכירתו. כדי לחשב מהו שבח המקרקעין – כלומר מהי ההשבחה שנעשתה בנכס בחלוף הזמן – יש לבדוק את ההפרש בין הסכום ששולם בעבור הנכס ביום קנייתו ובין הסכום שהרוויח המוכר ביום מכירתו. החוק מניח שהשבחה שנעשתה בנכס עד למכירתו היא הסיבה להפרש ולרווחי ההון הנצברים לטובת המוכר. לאחר ניכוי סכומי ההוצאות ששולמו על הנכס בתקופת הבעלות (למשל ייעוץ משפטי, דמי תיווך ועלויות שיפוץ) ובהתייחס לפחת הטבעי שהתהווה בנכס, אפשר לחשב את גובהו של היטל השבח, והוא בדרך כלל יעמוד על 25 אחוזים מסך רווחי המכירה.

מי צריך לשלם מס שבח?

כל מי שמוכר נכס מקרקעין בישראל נדרש כאמור לשלם את היטל השבחה בגינו, אלא אם כן הוא פטור מתשלום בתנאים הבאים: אם הנכס הנמכר הוא הנכס היחיד בבעלות המוכר והמוכר התגורר בו לפחות מחצית מזמן הבעלות; אם הנכס הנמכר הוא נכס שהועבר למוכר בירושה, היורש הוא צאצא ישיר של המוריש, והמוריש לא החזיק נכסים אחרים בבעלותו; אם המוריש עודנו בחיים ומדובר בנכס היחיד שבבעלותו; אם נמכרים שני נכסים שנמצאים בבעלות אחת והבעלים רוכש נכס אחר במקומם; אם הנכס נמכר ללא תמורה – בדרך כלל בעסקת מכירה בין בני משפחה.

גם לאחר תשלום מס שבח אפשר לקבל החזר מס

הקריטריונים שהחוק מגדיר לקבלת פטור ממס שבח בעת מכירת נכס, הם רבים, וכמעט כל אזרח ישראלי ממוצע עומד בהם. גם אם שילמתם מס שבח בעת רכישת נכס ואינכם בקיאים בחוק ובסייגים שהוא מגדיר בעניין הפטור, אתם יכולים להגיש בקשה לקבלת החזר על תשלום מס שבח ולקבל את הכסף בחזרה.

אל תוותרו על ייעוץ מקצועי

כדאי שתתייעצו עם רואה חשבון מיומן המנוסה בעסקאות מכר של נכסים, לפני שתגישו את הבקשה לקבלת החזר. רואה החשבון יאמוד את ההשבחה שחלה על הנכס שמכרתם, יחשב את ההיטל שהחוק דורש בגינה ויבדוק אם אתם זכאים לפטור מהתשלום. אם יתברר שאתם אכן עומדים בקריטריונים לפטור מתשלום מס שבח, רואה החשבון יסייע לכם להגיש את הבקשה להחזר ויוודא שאתם מקבלים את כל הכסף במהרה.

חיפוש באתר
משרד שמאות מקרקעין - אירית ונונו
המשרד עוסק בתחומים שונים בעולם שמאות מקרקעין.

שלונסקי 43, תל אביב
052-2873702

השאירו פרטים ליצירת קשר





למידע וייעוץ מקצועי